| Ar-Rahnu KUKUH Selangor Bhd Telah beroperasi | AG MENGUTAMAKAN MUAMALAH YANG SAH | AG Is Giving Priority To A Valid Muamalah | Pengarah Urusan : Hjh Khainarida | Panel Syarak : Hj Othman Hamzah | |

Khamis, 19 Julai 2012

AG JUAL BELI EMAS PELABURAN BUKAN SKIM PELABURAN EMAS


AG jual beli emas pelaburan bukan skim pelaburan emas.
Kami  ingin memberitahu orang ramai AG menjual emas pelaburan melalui cara jual beli. maksud emas pelaburan ialah emas yang menyimpan nilai yang tinggi dan susut nilai yang rendah ketika jual semula iaitu dinar, gold bar, gold coin dan sebagainya. Beli ketika harga emas rendah dan jual semula kepada AG ketika harga tinggi. Kaedah GKA jua adalah kaedah yang membolehkan pelanggan membeli emas dengan modal yang sedikit, setelah emas yang dibeli dicagarkan untuk dapat modal. Membeli awal menguntungkan kerana beli awal, awal biasanya murah dan masa mendatang adatnya emas meningkat harganya. Jadi kaedah GKA juga adalah jual beli emas. Kita tidak pernah offer kepada awam melabur dengan kita. Cuma kita kata beli emas ini, emas selalunya harga meningkat. Kalaupun harga emas kadang-kadang rendah. Tapi emas akan naiki kembali. Ketika rendah janganlah jual. Juallah ketika harga emas tinggi. Oleh kerana emas menyimpan nilai dan meningkat harga kita katakana ini satu pelaburan yang menguntungkan. Ini tidak beerti kita mengajak orang melabur emas dengan AG. Sebab itu sesiapa nak bermuamalah dengan AG kita mestikan datang kelas emas kita dulu supaya tidak salah anggap dan tidak risau kesan kesini. Sehingga hari ini pelanggan Ag yang jual balik emas AG tidak pernah kita kata tak boleh. Bahkan emas prodak lain pun kita beli. Jadi orang ramai tidak perlu bimbang.
Hari ini ramai yang telefon Ag apababila BNM menyenaraikan AG antara syarikat yang tidak sah atau berdaftar. Saya telah menelefon pegawai yang berkaitan iaitu CIK Fadhilah bt Zainal Abidin berkaitan perkara tersebut. Saya telah menjelaskan AG pernah merujuk perkara ini kepada BNM sebanyak 3 kali sebelum ini, dan BNM menjawab jual beli emas tidak termasuk dalam bidang seliaan BNM. Pada hari ini juga  Fadhilah member jawaban yang sama.
Saya meneruskan pertanyaan: “Kalau begitu kenapa BNM mengeluarkan senarai tersebut?”. Fadhilah menjawab : “tujuan senarai tersebut dikeluarkan supaya orang ramai berhati-hati untk melabur dengan syarikat tersebut”. Saya menyatakan: “adakah dengan penyenaraian tersebut menghalang kami untuk berniaga emas” . jawabannya ; “tidak” . hanya untuk mengingatkan orang ramai berhati-berhati”. Saya turuti: “tetapi penyenaraian tersebut akan menjejaskan reputasi kami”. Saya juga meminta cara-cara untuk berdaftar dengan BNM. Fadhilah menjawab ; “tidak perlu” Saya katakan: “kalau tidak perlu kenapa senarai ini dikeluarkan”.Fadhilah member respon akan merujuk perkara tersebut ke bahagian yang berkaitan. Beliau berjanji akan menghubungi saya secepat mungkin. Setakat itu yang dapat nyatakan kepada pelanggan kita, dan kita menunggu respon dari BNM dan kalau mereka suruh kita daftar dan ada prosedur suruh daftar kita akan daftar, InsyaAllah.

Apapun kita tunggu respon dari BNM. Kita akan ikut peraturan  yang ditetapkan.

1 ulasan:

  1. Blh ke lock harga 'we buy' msa nk jual balik emas?

    BalasPadam



TV9