| Ar-Rahnu KUKUH Selangor Bhd Telah beroperasi | AG MENGUTAMAKAN MUAMALAH YANG SAH | AG Is Giving Priority To A Valid Muamalah | Pengarah Urusan : Hjh Khainarida | Panel Syarak : Hj Othman Hamzah | |

Isnin, 23 Julai 2012

admin dan MITS

Lagi Maahad Tahfiz Dapat Biasiswa Lebih RM 100,000 Dari Yayasan Selangor



KLANG 19 JUL : Keprihatinan Kerajaan Negeri melalui Yayasan Selangor memberi biasiswa kepada maahad tahfiz membuka lembaran baru dalam arena pendidikan yang sebelum ini seolah-olah menganak-tirikan golongan pelajar tersebut.
Terbaru, Yayasan Selangor menyumbang biasiswa sebanyak RM 116,900 kepada 170 pelajar tingkatan tiga dan empat Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi (MITS) di sini malam tadi.
“Sumbangan sebegini bukan sahaja dapat meringankan beban ibu bapa kami tetapi juga memberi semangat kepada kami untuk terus belajar dan cemerlang dalam pelajaran.
“Pemberian biasiswa ini juga sama seperti amanah yang harus dijaga dengan baik dan tidak boleh dipersiakan,” jelas Shahrul Hanif Fadli16, yang memperolehi keputusan cemerlang 9A dalam Peperiksaan Menengah Rendah (PMR) tahun lalu.
Sumbangan berupa cek itu disampaikan Exco Pendidikan, Dr. Halimah Ali pada satu majlis di Pusat Sumber Pendidikan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Yayasan Selangor turut menyumbang RM 2,000 tambahan kepada MITS bagi aktiviti pelajar.
Syeihkul Maqari Othman Hamzah dalam ucapannya berkata sumbangan biasiswa tersebut menjadi penyuntik semangat kepada pelajar untuk lebih komited terhadap visi maahad dalam melahirkan golongan insan yang celik Quran.
“Semoga satu hari nanti kita ada golongan yang digelar ‘Proniq’ iaitu golongan professional yang bukan sahaja mampu menghafaz Al-Quran malah mengamalkannya.
“Ini akan menjadikan golongan generasi akan datang bukan sahaja mantap kariernya di dunia malah tinggi martabatnya di akhirat,” ujar Othman yang turut mengharapkan sumbangan biasiswa sebegini diperbanyakkan kepada maahad tahfiz.
Turut hadir pengurus kanan, Jabatan Pendidikan Yayasan Selangor, Zahura Zakry, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Pendidikan JAIS, Mohd Amir Danuri serta Ketua Bank Simpanan Nasional (BSN) Damansara, Eddie Affendi Mokhtar.
Pada 25 Jun lalu, Yayasan Selangor turut memberikan biasiswa RM 172, 000 kepada 223 pelajar Maahad Integrasi Tahfiz Sains & Teknologi (MITIB), Banting.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan



TV9