Sebelum menjawab tersebut kita jelaskan dahulul hukum-hukum umum dalam akad
Hukum-hukum umum dalam akad (transaksi)
Akad menduduki kedudukan terpenting, kerana perjanjian
menetukan hubungan antara dua pihak yang terlibat dimasa sekarang dan dimasa
akan datang.
Definasi akad
Pada bahasa ialah secara keseluruhannya kembali kepada
bentuk ikatan atau perhubungan terhadap dua hal.
Pada istilah: adalah keterikatan keinginan diri dengan
sesuatu yang lain dengan cara yang memunculkan adanya komitmen tertentu yang disyariatkan
Rukun-rukun akad
rukun pertama:Dua pihak atau lebih yang melakukan akad
rukun pertama:Dua pihak atau lebih yang melakukan akad
Kedua-dua pihak disyaratkan memiliki kelayakan:
Pertama: kemampuan membezakan yang baik dan yang buruk
Kedua: bebas memilih
Ketiga: akad dianggap berlaku bila selamat dari kecacatan
dalam khiyar.
Rukun kedua: objek akad (transaksi)
Barang yang dijual atau barang yang disewakan.
Beberapa syarat yang misti ada:
1) barang tersebut mistilah suci pada syarak
2) barang tersebut boleh digunakan dengan cara yang
disyariatkan
3) komiditi boleh disah terimakan
4) barang yang dijual merupakan milik sempurna
5) boleh diketahui wujudnya oleh orang yang melakukan akad.
Rukun Ketiga: Sighah akad
Sighah adalah ungkapan yang diucapkan oleh orang yang
melakukan akad.
Ungkapan itu mengandungi ijab dan Qobul
Ijab ialah ungkapan penyerahan barang
Qabul menunjukkan penerimaan kepemilikan.
Apakah akad sudah dianggap sah dengan adanya serah terima
barang?
Yakni seorang penjual menyerahkan barang dan pembeli
menyerahkan wang bayarannya tanpa adanya ucapan dari salah seorang diantara
kedua mereka.
Pendapat yang sahih menurut jumhur ulamak jual beli seperti
itu sah berdasarkan perkara berikut:
1) berlakunya kerelaan
2) tidak ada nas sayariat yang mensyaratkan ijab dan qabul
secara lisan
3) amalan tersebut sudah menjadi ‘uruf
(kebiasaan)
Syarat-syarat akad
Pertama: mesti berlaku dalam satu majlis
Kedua: penyebab terjadinya ijab mesti ada hingga terjadinya
qabul.
Ketiga: tidak adanya hal yang menunjukkan tarik diri dari
pihak kedua.
Hukum melakukan akad melalui komunikasi moden
1)Kalau akad berlaku. Kedua-dua pihak tidak berlaku dalam
satu lokasi. Tidak melihat antara satu sama lain. Tidak mendengar suara.
Sementara media yang digunakan adalah tulisan, surat, kedutaan atau deligasi,
via telegram, faks, monitor komputer.
Dalam semua keadaan diatas – akad dianggap sah, kerana ijab
boleh sampai ketempat yang dituju, demikian juga qabul dari pihak yang lain.
2) kalau akad antara kedua pihak berlaku dalam satu masa
sedangkan keduanya berada dalam dua lokasi yang berlainan. Akad pula dilakukan
denga telefon atau faks- maka akad tersebut dianggap akad antara dua orang yang
hadir. Akad tersebut sah.
3) kalau pihak yang menawarkan akad dengan media tersebut
memberikan ijab dengan waktu tertentu, maka ia tidak boleh dibetulkan kembali
4) Kalau berlaku kekeliruan, hendaklah kembali kepada
kaedah-kaedah umum.
5) semua kaidah-kaidah tersebut tidak berlaku bagi akad
nikah, kerana nikah memerlukan saksi. Tidak berlaku pada pertukaran mata wang
kerana ada syarat penyerahan langsung.
Menurut penulis
kalau emas dianggap mata wang, maka mesti dilakukan penyerahan
langsung apabila berlaku lock harga, maka tidak boleh berlaku akad melalui
komunikasi moden
Kalau emas dianggap sil’ah (“barang”) kerana emas itu telah
berlaku kerja-kerja menempa, maka ia boleh dilakukan jual salam (jual tempah)
dengan membayar deposit. Dan boleh berlaku akad melalui komunikasi moden
Parameter JAKIM membenarkan kita langsaikan dalam masa tiga
hari, Pada pendapat penulis : “ini mengisyaratkan emas dianggap sil’ah (barang)”. Dengan
demikian kita boleh lock harga atau jual
semula mengikut harga semasa melalui komunikasi moden seperti sms dan internet,
dan boleh dilangsaikan bayarannya dalam masa tiga hari.
Kesimpulan
Apa pun:
Amsyiq melaksanakan parameter JAKIM atau keputusan
jawatankuasa Fatwa kebangsaan membenarkan pembayaran jual beli emas dalam masa
tiga hari.
Anda ingin membeli emas sebagai simpanan dan keuntungan masa
depan hubungi kami
55231066 atau 0126669362
saya setuju penggunaan emas pada masa kini dianggap sil'ah
BalasPadam