| Ar-Rahnu KUKUH Selangor Bhd Telah beroperasi | AG MENGUTAMAKAN MUAMALAH YANG SAH | AG Is Giving Priority To A Valid Muamalah | Pengarah Urusan : Hjh Khainarida | Panel Syarak : Hj Othman Hamzah | |

Isnin, 14 November 2011

JAWABAN KEPADA ASHRAF

JAWABAN KEPADA ASYRAF

Ashraf berkata...

assalamualaikum, saya kurang faham, mohon penerangan dan penjelasan.. "Fiat money terdedah kepada inflasi dan kerisis keewangan dan ekonomi dan terdedah kepada system kapitalis dan ribawi." ini ayat dari artikel diatas..soalan saya, kita beli emas ni, akhirnya bila nak pakai kita tukar juga kepada matawang kertas kan? (tujuan kita at the end nak tinggikan nilai ringgit emas kita kan? tidak kah itu kapitalis juga?)

Soalan ke2, bagaimana kalau kita beli emas harga RM100,000, selepas setahun jatuh jadi RM50,000?? Kita tetap akan rugi kan? emas tu memang tak berubah, tapi takkan nak beli susu anak guna emas tu?? mana boleh? jadi siapa yang boleh JAMIN harga emas tak turun? atau memang harga emas di JAMIN 100% (atau lebih) memang tidak mungkin atau mustahil turun?
mohon penjelasan,kerana tak faham..
terima kasih

Admin: Ashraf...tq atas soalan. jwbnnya:
1- kita pegang duit sementara nak ditukar kpd dinar emas
2- emas sentiasa bernilai berdasarkan hadis nabi:
a) di akhir zaman tiada yang bernilai melainkan dinar (emas)
b) emas menyimpan nilai, hadis: Rasulullah memerintahkan 'urwah membeli kambing dengan satu dinar, urwah dapat membeli 2 ekor kambing....Mafhum dari hadis: idinr boleh beli seekor kambing zaman nabi, zaman sekarang juga 1 dinar boleh seekor kambing, kambing gemuk lagi. Bandingkan tahun 70 an, rm 70 dpt beli seekor kambing. Tahun sekarang rm 70 hanya boleh beli ekornya kambing.
c) jaminan Allah, memang ada.hujah Maha suci Tuhan menghiasi syurganya dengan benda yg tidak berharga.
d) Emas dipelihara Allah dgn menjadikannya tidak terlalu banyak kuantitinya sehingga jadi tidak berharga. Tidak juga habis berdsrkn maksud hadis diatas.
e) Sebenarnya emas tidak naik harga, tapi benda lain semuanya turun @ susut nilai. Jadi nampak macam emas naik. Jadi selagi tiada hujjah mempertahankan nilai duit rm, dolar dan sebagainya dari susut dan inflasi, bererti tidak jatuh.

1 ulasan:

  1. sedikit lontaran tambahan dalam bahasa mudah, nilai tukaran barang utama terikat dengan emas terutamanya live stock, iaitu ternakan. sebab itulah misalan dahulunya seekor kambing biri-biri jantan (kibash) harganya 1 dinar, hingga kini ia masih satu dinar. kalaupun berbeza dalam negara berbeza ia lazimnya lebih murah dari satu dinar.

    BalasPadam



TV9