PERKIRAAN JRA YANG BETUL
Disertakan table untuk rujukan perkiraan
JRA seperti berikut:
Modal
|
% hibbah
JRA
|
Jumlah
hibbah
|
12 bulan
|
modal +pinjam
|
24 bulan
|
Modal
+pinjam
|
36 bulan
|
Modal
+pinjam
|
3,500
|
1.5
|
52.5
|
630
|
4,130
|
1260
|
4,760
|
1890
|
5,390
|
10,000
|
1.5
|
150
|
1,800
|
11,800
|
3,600
|
13,600
|
5,400
|
15,400
|
15,000
|
1.5
|
225
|
2,700
|
17,700
|
5,400
|
20,400
|
8,100
|
23,100
|
20,000
|
1.5
|
300
|
3,600
|
23,600
|
7,200
|
27,200
|
10,800
|
30,800
|
25,000
|
1.5
|
375
|
4,500
|
29,500
|
9,000
|
34,000
|
13,500
|
38,500
|
30,000
|
2.0
|
600
|
7,200
|
37,200
|
14,400
|
44,400
|
21,600
|
51, 600
|
35,000
|
2.0
|
700
|
8,400
|
43,400
|
16,800
|
68,600
|
25,200
|
60,200
|
40,000
|
2.0
|
800
|
9,600
|
49,600
|
19,200
|
59,200
|
28,800
|
68,800
|
45,000
|
2.0
|
900
|
10,800
|
55,800
|
21,600
|
66,600
|
32,400
|
77,400
|
50,000
|
2.0
|
1000
|
12,000
|
62,000
|
24,000
|
74,000
|
36,000
|
86,000
|
Contoh modal
RM 3,500
Emas yang dibeli
|
|||
Item
|
Harga/Unit (RM)
|
Kuantiti
|
Jumlah
|
100g Gold Coin
|
|||
25g Gold Coin
|
4,856.38
|
1
|
4,856.38
|
10g Gold Bar
|
|||
1 Dinar 999
|
|||
½ dinar
|
385.75
|
1
|
385.75
|
1 Dirham
|
30.00
|
5
|
150
|
JUMLAH BESAR
|
5,392.13
|
Harga yang dibayar : RM 3502.13
Pinjaman :RM 1890
Tempoh emas di JRA : 36 bulan
No. Siri JRA emas : 0001 Ipoh
Peratus Hibbah JRA
: 1.5% - 52.5 /bulan
Contoh modal
RM 10k
Emas yang dibeli
|
|||
Item
|
Harga/Unit (RM)
|
Kuantiti
|
Jumlah
|
100g Gold Coin
|
|||
25g Gold Coin
|
4,856.38
|
2
|
9,712.76
|
10g Gold Bar
|
|||
1 Dinar 999
|
836.95
|
6
|
5,021.7
|
½ dinar
|
385.75
|
1
|
385.75
|
1 Dirham
|
30.00
|
10
|
300
|
JUMLAH BESAR
|
15,420.21
|
Harga yang dibayar : RM 10420.21
Pinjaman : RM 5400.00
Tempoh emas di JRA : 36 bulan
No. Siri JRA emas : 0001 Ipoh
Peratus Hibbah JRA
: 1.5% - 150 /bulan
Contoh modal RM 50k
Emas yang dibeli
|
|||
Item
|
Harga/Unit (RM)
|
Kuantiti
|
Jumlah
|
100g Gold Coin
|
19,053.33
|
2
|
38,106.66
|
25g Gold Coin
|
4,856.38
|
4
|
19,425.52
|
10g Gold Bar
|
1,940.34
|
6
|
11,642.04
|
1 Dinar 999
|
836.95
|
20
|
16,739.00
|
1 Dirham
|
30.00
|
3
|
90
|
JUMLAH BESAR
|
86,003.2
|
Harga yang dibayar : RM 50,000
Pinjaman :RM36,000
Tempoh emas di JRA : 36 bulan
No. Siri JRA emas : 0001 Ipoh
Peratus Hibbah JRA
: 2% - RM1,000.00 /bulan
*SESUDAH HARI INI HAD MINIMUM MODAL JRA ADALAH 10K
assalamualaikum..
BalasPadammaknanya org yg guna kaedah JRA ni perlu membeli dengan harga 65% la ya??
saya tak buat pun perkiraan . Yang pastinya kita telah memberi hibbah perbulan kepada pengguna kita dalam bentuk bayaran hutang. Pengguna untung banyak perkara:
BalasPadama) untung dapat hibbah bulanan
b)dapat membeli awal modal+ tambahan
c) emas akan naik pada masa depan. sampai masa dapat emas, emas sudah tinggi
d) terutama kalau beli masa rendah ni, lebih banyak emas akan dapat.
okay.. betul tu.. syukran bg respon..
BalasPadamAssalamualaikum,
BalasPadamKalau sebelum ini pembeli sediakan 35% dan Amsyiq 65%. Jadi yg baru ni sebaliklah ye, pembeli 65% dan Amsyiq 35%. Betulke ni.
Salam...lebih kurang pengiraannya berdasarkan hibbah 1.5&2%..modal bawah 30k, pembeli 65% AG 35% dan modal atas 30k pembeli 58% AG 42%.pembeli masih untung melalui hibbah. contoh: modal rm50k hibbah setahun 12k ini bermakna AG beri hibbah 24% setahun...kat luar mana nak cari?ASB/ASN(syubhah faedah6-8%)Tbg Haji 5-6%fikir2kanlah...selamat membuat akad yg baru..yg lama dh terbatal..betul tak ustaz?wallahua'lam
BalasPadamMuamalah Islam sesuatu yang "teknikal" yang perlu kita selami secara praktikal. sebagai jawaban untuk eicham dan yang lain
BalasPadam- kalu kita tak jadi seperti "hanafi" tentu kita tidak menemukan masaalah dalam fiqh muamalah ini. Kerana muamalah sesuatu yang praktikal, tidak semata teori, sebab itu antar syafei dan hanafi dalam bab muamalah, Hanafi lebih praktik.
- eicham: Betul seperti yang anta kirakan. Hasrat kita untuk memberi hibbah antara 1.5 hingga 2%. Berlaku kesilapan dari segi perkiraaan. Perkiraan sebelum ini akan membawa kepada hamper 9% yang mustahil kami dapat tunaikan. Maka kami berterusterang dan mengharapkan pelanggan kami dapat membantu kami. terima kasih kepada yang respon positif yang mengambil kira saya sebagai manusia yang tak terlepas dari kesilapan.
Ada pun Bagi pelanggan kami menganggap rayuan pembatalan ini tidak sah.
Mari kita berbincang dalam perkara ini atas dasar ilmu dan dasar Islam:
Apa rasionalnya untuk kami membetulkan balik:
a) Sebaik sahaja kami tahu ada kekhilafan, maka dengan cepat saya menulis dalam blog saya, kemudian kita cuba follow up dengan secepat mungkin.
b) Dalam Islam ada khiyar (pilihan untuk membetulkan sesuatu “ghalat” yang berlaku dalam khiyar).
c) perlu diketahui- pemberian hibbah adalah bentuk kerelaan (bukan paksaan). cuma selaku orang yang menawarkan dengan rela pastinya kami akan tunaikan.
d) Tidak ada hasrat kami nak “ghubn” (menipu) dalam akad
Apa kesannya kalau ada yang membantah untuk dibetulkan.
a) Kerugian yang besar kepada kami. Tak dapat nak kami tunaikan.
b) Keuntungan yang besar kepada yang “berkeras”
c) Berlaku unsur “paksaan”. Dalam jual beli dan akad mistilah ujud “keredhaan”
d) Pemberian ‘Hibbah” adalah kerelaan. Jadi kalu hibbah itu telah ada paksaan. kita sama-samalah fikir.
e) Bila rugi besar, kami boleh tak laksanakan. Kerana “hibbah” adalah pemberian , bukan keuntungan yang misti. Keuntungan yang misti membawa kepada riba.
Kesimpulannya;
Kalau ikut Islam, tindakan kami adalah betul. Pelanggan boleh rujuk apa-apa tulisan mengenai “khiyar dalam kontrak”. Kami bersedia untuk dihubungi : 0192903165. Dalam semua muamalah kami, Kami sentiasa mengutama muamalah Islam atas perinsip “halal dan kasih sayang”. Janganlah sampai saman menyaman pula.
Kalau ada tidak puas tak perlulah tulis disini call sahaja saya. saya bersedia turun untuk berbincang. kita bincang anak beranak. ini saya mohon sungguh-sungguh.Harap kawan-kawan kita dan 'pesaing' kita (sory guna bahasa terus terang) tak ambil peluang
Saya yang benar
Othman b. Hamzah
adakah nilai pinjaman yang tersebut diatas itu perlu dibayar semula pada masa tamat perjanjian? atau ia dianggap hibah yang bukan merupakan pinjaman?
BalasPadam