Kini Amsyiq Gold Sdn Bhd beroperasi 7 hari seminggu 9am - 5pm | Seminar Emas Setiap Sabtu (9-12 tgh) di Wisma Amsyiq | Ar-Rahnu KUKUH Selangor Bhd Telah beroperasi | AG MENGUTAMAKAN MUAMALAH YANG SAH | AG Is Giving Priority To A Valid Muamalah | Office : 03-55231066 | Pengarah Urusan : Hjh Khainarida 012-666 9362 | Panel Syarak : Hj Othman Hamzah 019-290 3165 | Dapatkan Gold Coin Amsyiq, Gold Bar Amsyiq, Dinar Darul Ehsan, Dirham & Barang Kemas sekarang! | Hubungi cawangan, wakala dan ejen-ejen kami yang berdekatan dengan anda | Senarai Wakala Di Seluruh Semenanjung Malaysia | Banting: 016-2758996 | Rawang: 012-2681380/012-9149403/012-2148220 | Kelang dan Shah Alam: 019-2715765 | Sabak Bernam: 013-6328852 | Puchong: 017-3501340 | Hulu Selangor: 019-2781384 | Putrajaya: 019-3147566/017-3704931 | Perak: 019-5550464 | Kedah: 019-4775980 | Pahang: 013-9326688 | Negeri Sembilan: 019-3849239 | Pulau Pinang: 016-4957970 | Melaka: 012-6637207 | Terangganu: 017-9643775 | Wilayah Persekutuan: 013-6725102| Johor: 013-3722635

Selasa, 30 Julai 2013

BAGAIMANA AG BOLEH MEMBERI KEUNTUNGAN ANTARA 2.5% HINGGA 5% DALAM KAEDAH U-DARA.


Ada beberapa pertanyaan komen dan telefon yang perlu saya jawab mengenai kaedah U-DARA seperti berikut:

Apa dia U-DARA?
jawaban.
U-DARA adalah persetujuan kerjasama antara Pelanggan, AG dan kukuh seperti berikut:

Pelangan
Hanya perlu simpan emas anda pada kami (semua ada dokumen bertulis)
Cukup 6 bulan atau setahun (ikut pilihan) anda dapat kembali emas anda dan hibbah berpatutan mengikut kuantiti berate mas yang diamanahkan kepada Kukuh.
Peranan AG
-Melaburkannya dengan cara merahankan kepada Rahnu (Gadaian Islam)
-Pinjaman dari gadaian di laburkan kepada Koperasi kukuh.

Cukup matang 6 bulan atau setahun AG akan :
-membayar upah simpan Rahnu
-berniat memberi % hibbah yang telah dimaklumkan kepada pengguna
Peranan kukuh
-Kukuh menjadikan pinjaman dari Rahnu tersebut untuk menawarkan pinjaman kepada pelanggan Rahnu
Cukup matang 6 bulan atau setahun: kukuh memberikan keuntungan kepada AG untuk diagihkan kepada pelanggan/penggunanya

Persoalan :
Kenapa pengguna kaedah UDARA ini tidak dapat  65% pinjaman + 5%
Jawabannya:
Pengguna hanya menyimpankan emas pada AG untuk dapat hibbah setelah 6 bulan atau setahun.
Pengguna tidak terlibat secara direct melakukan kerja-kerja Rahnu.
Rahnu (gadaian Islam) antara cara yang digunakan oleh AG untuk mendapatkan modal dari emas pengguna/pelanggan. Kerana itu AG bertanggungjawab menjaga emas tersebut tidak tergadai dengan membayar upah simpan kepada Rahnu.
Segala risiko Rahnu; turun naik harga emas di tanggung oleh AG.
Berdasarkan perkara di atas pengguna hanya berhak dapat peratus keuntungan dari pinjaman Rahnu seperti berikut.
Jenis emas
Peratus hibbah tahunan daripada nilai marhun
100g
5%
50g
5%
25g
4%
20g
3%
10g
3%
5g
3%
1 dnr 916
2.5%
1dnr 999
2.5%
2 dnr
2.5%

Peratus hibbah di atas dikira banyaklah tu, sebab kalau ikut kaedah Rahnu biasa pengguna dibebani dengan upah simpan.
Kalau masa Rahnu dulu harga emas tinggi - upah simpannya juga adalah tinggi
Bila masa tebus harga sedang rendah risikonya mungkin tak boleh nak tebus walaupun emas tersebut dijual atau terlelong. Mungkin dah lelong pun kena top up lagi kepada bank/ Rahn
Tetapi dengan kaedah U-DARA anda tak ada risiko rugi. Anda hanya ada untung dari hibbah.
Bagaimana cara perkiraan kaedah U-DARA ini?
 Saya paparkan sekali lagi table cara perkiraannya seperti berikut:
Jenis emas
Harga jual
Upah simpan
0.75%
Pinjaman Rahnu kukuh 65%
Peratus hibbah*
Hibbah setahun
Jumlah besar sebenar hibbah (u.simpan +hibbah setahun)

100g
15,461.05
115.957x12=1391.494
10,049.68
5%
502
1,893.494= 12%
50g
7797.75 
701.797
5,068.537
5%
253
954.797= 12.24%
25g
3898.88 
350.899
227.027
4%
125
475.899= 12.20%
20g
3119.1 
280.719
2,027.415
3%
60.822
341.541= 10.94
10g
1586.44 
142.779
1,031.186
3%
30.935
173.714= 10.94
5g
793.22 
71.389
515.593
3%
15.467
86.856= 10.94
1 dnr 916
623.17 
56.085
405.060
2.5%
10.12
66.205= 10.62
1dnr 999
674.24 
60.681
438.256
2.5%
10.95
71.631= 10.62
2 dnr
1348.47 
121.362
876.505
2.5%
21.91
143.272=10.62
1gx10pcs
1667.1
150.039
1083.615
2.5%
27.090
177.129= 10.62
Berdasarkan harga  Sabtu, Julai 27, 2013


6 ulasan:

  1. Boleh ke sekiranya kita ambil semula atau nk jual emas yg di U-DARAkan sebelum tamatnya tempoh matang emas itu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. atas enam bulan boleh dipertimbangkan dengan mengambil kira tarikh yang menggenapkan bulan gadaian.

      Padam
  2. kaudah yang menarik, tak perlu risau harga emas naik atau turun, kiranya macam ASB, tapi kat ASB kita simpan duit, yang ni kita simpan emas. Sesuai untuk sekarang yang harga tak berapa nak menentu

    BalasPadam
    Balasan
    1. tp asb haram menurut fatwa selangor. tak caya tanya dato' mufti selangor

      Padam
  3. saya amat berminat untuk u-dara kan emas saya, tapi bagai mana untuk saya sertai nya memandangkan saya di Kuala krai Kelantan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. masih boleh. hubungi 0355231066. pegawai kami akan menerangkan caranya

      Padam

TV9